Friday, January 04, 2013

hargailah orang kesayangan kita...

Assalamualaikum...Sebentar tadisudah pun masuk waktu maghrib..selamat menunaikan ibadat solat maghrib untuk semua teman-teman alam maya semua...


Disaat dunia makin canggih adakala aku rasa hubungan adik-beradik terlalu jauh dan hubungan saudara-mara juga begitu..Mungkin aku dibesarkan dengan cara yang berbeza dan sebagai anak yang tungal aku seolah-olah begitu perhatin terhadap keadaan sekeliling.. Bagi aku jarak dan kedudukan dimana kita berada bukan bermakna kita lupa untuk bertanya khabar orang tua kita maupun saudara-mara kita. Itu semua bukan penghalang untuk kita berkomunikasi. Saling mengingati dan berusaha menjalin kan ukhuwah antara kita adalah kesukaan ALLAH.  Boleh dikatakan masa hujung minggu kita banyak dihabiskan di pusat membeli belah dari pada pulang kekampung untuk menjenguh orang tua.. Mari lah kita berfikir sejenak,disaat orang tua kita yang mengapai usia emas ini tentu keinginan mereka ingin dihabiskan bersama-sama anak2. Setelah usia muda mereka membanting tulang membesarkan kita dan memberikan kasih sayang yang cukup tapi kita begitu lalai dalam mengambil berat tentang mereka.. Memang kita memberi mereka secukup kemudahan untuk kesenangan mereka tetapi itu semua tidak mencukupi tanpa kasih sayang dari seorang anak.. Jaringan kekeluargaan adalah perkara terpenting dalam membentuk sebuah keluarga Islam yang bersatu padu.. Jangan sesekali kita memandangan ringan sesebuah insitusi keluarga itu. Disaat dunia yang semakin tenat dengan budaya yang terlampau bebas ini,  perhubungan kekeluargaan adalah satu keperluan dalam membentuk ukhuwah yang tinggi..

Dengan kecanggihan media serta alat komunikasi zaman ini agak mustahil untuk kita mencari helah untuk merungut tentang kepayahan menghubungi orang-orang yang kita sayang. Curilah sedikit masa anda(juga untuk diri aku sendiri) untuk sentiasa bertanya khabar dan berusaha mengikat silaturahim yang jauh dan dekat.. Disaat mereka ada disisilah kita sentiasa mengambil berat tentang mereka,bila saat mereka dijemput secara tiba-tiba oleh sang PENCIPTA kita tak akan mampu mengulang semua masa yang kita bazirkan. Kukuhkan nilai ukhuwah dan hargai ahli keluarga kita.. IN SHAA ALLAH..WALLAHUALAM..


})();

No comments:

Post a Comment