Saturday, January 05, 2013

Bila saat musibah mendatang..

Assalamualaikum,salam berhujung minggu untuk semua semoga pejalanan kita hari ini semuanya berjalan dengan lancar dengan izin ALLAH.........IN SHAA ALLAH..

"Hukum ALLAH tetap hukum ALLAH..Hukuman ciptaan manusia tidak akan dapat menyinarkan hikmahnya hukum ALLAH itu.."
petikan dari Halaqah

Mari kita sama-sama merenung sebentar tentang kejadian yang menimpa dimana-mana tempat sekeliling kita..Kalau ditanya kenapa aku nak menulis sebegini  dihujung minggu yang sepatutnya waktu bergembira, memang waktu ini adalah masa untuk kita bergembira bersama keluarga dan anak-anak,tapi kita jangan lupa bila sesuatu musibah itu berlaku ianya tidak mengira tempat atau masa. Kita harus peka akan keadaan sekeliling dan peka akan musibah yang menimpa saudara atau sesiapa saja itu sebagai peringatan untuk kita bahawasanya hukum ALLAH itu pasti datang kepada kita suatu saat nanti. Dan kini kita dapat melihat nya sedikit demi sedikit kejadian hukum alam itu mula berlaku.Pada penghujung 2012,kejadian banjir kali ni begitu teruk berlaku dikawasan pantai timur, Awal tahun 2013, kita digemparkan dengan kejadian tanah runtuh di setiawangsa,kuala lumpur,walaupun tiada perkara yang melibatkan nyawa,tapi kita jangan mengangap ianya hanya sekadar kejadian biasa. Pada 3hb jan 2013 kejadian yang sama juga berlaku, TSUNAMI LUMPUR, kejadian itu berlaku di subang jaya. Adakah itu kita anggap hanya perkara biasa disebabkan kecuaian manusia, kemungkinan ia atau tidak,bila pakar kerjaya menyatakan itu semua disebab struktur tanah dan bukit, tetapi kita jangan bila ALLAH mula hendak kita berfikir akan peringatannya terhadap kita. Dan hari ini 5hb jan 2013,kejadian tanah runtuh berlaku lagi di UPM, serdang, yang menyebabkan kerosakan pada motosikal-motosikal para pelajar kolej. Apa yang ada dibenak fikiran kita bila membaca atau melihat semua kejadian ini, adakah hanya hukum alam atau hukum ALLAH yang telah mula menampakan pembalasannya akibat kemusnahan alam yang belaku setiap hari. Sesungguhnya ALLAH lebih maha mengetahui akan segalanya. kita hanya bole berdoakan dan memohon semoga kita sentiasa mendapat pengampunan dari ALLAH atas segala yang kita lakukan tak kira apajua perkara. Tetapi seramai manakah yang sedar akan perkara ini ,kita sentiasa ingin merasa selamat dari hukum ALLAH tetapi bila sampai bab yang wajib kita lakukan kita mula merasa leka dan sering terkejar-kejar bila  melakukannya. Marilah kita sama-sama sentiasa bersedia dengan ilmu dan amal soleh dan mengambila iktibar dengan kejadian yang berlaku. WALLAHUALAM..




Kuantan dilanda salah satu daripada banjir terburuk dalam beberapa dekad ini dan menjadikan bandar ini mengalami kesesakan jalan raya di jalan-jalan utama yang dinaiki air sedalam 1.5 meter.



Kerja-kerja pembersihan sisa runtuhan giat dijalankan di Puncak Setiawangsa di sini hari ini. – Foto Bernama


KEADAAN banjir lumpur berpunca daripada lereng bukit runtuh yang melimpah ke jalan berhampiran persimpangan lampu isyarat Persiaran Putra Bahagia dan Persiaran Putra Perdana di Putra Heights, Subang Jaya semalam.

ALLAH SWT berfirman 
"...Pada hari datangnya sebahagian daripada tanda-tanda TUHANMU itu, tidak berfaedah lagi iman seseorang yang tidak beriman sebelum itu atau yang tidak berusaha mengerjakan kebaikan mengenai imannya....." (AL-AN'am 6:158)

})();

No comments:

Post a Comment