Monday, December 02, 2013

ilmu itu juga rezeki..

Assalamualaikum..bila mana rezeki itu di perkatakan, maka rezeki itu merangkumi pelbagi perkara.. rezeki itu ada dimana saja, yang penting usaha.. Anak, kekayaan, kesihatan dan ilmu juga perupakan rezeki yang didambakan setiap insan..mungkin setengah manusia itu menganggap rezeki dari segi matrial itu sudah cukup apa lagi yang diperlukan dalam kehidupan, tetapi adakala kita lupa siapa yang empunya dan pemilik mutlak sumber rezeki itu.. Tanpa doa, usaha dan tawaduk dalam mencari rezeki yang halal, adakah kehidupan itu akan tenang..Bole saja Allah menyempitkan apa yang kita miliki..sesungguhnya rezeki itu mmg hadiah terbaik dari ALLAH untuk setiap hambanya, maka nikmatinya dengan rasa syukur sentiasa..

Dalam kehidupan yang serba cukup ini rasanya apa lagi yang diperlukan...itu kata dimulut..Tapi dihati sudah terlalu lama mendambakan ilmu agama yang cukup..tanpa perlu ada perkataan "saudara baru" lagi, sememang nya aku cukup bangga sebagai seorang muslim..Anak2 sudah mula mengijak dewasa, halangan untuk mencri secebis ilmu itu sudah terbuka sedikit..hanya memerlukan restu...dan diri bertanya siapa yang harus dipersalahan?..jika diri sendiri yang khilaf..ilmu hanya dicari melalui bacaan..laman sosial..tanpa ada rujukan dari mana2 badan..dan pertengahan tahun ini, alhamdulillah, Allah itu maha kaya dan mengetahui.. walau hanya sepanggilan telefon apa yang dicari sudah terbentang didepan mata..dan bermulalah segalanya..
mengikuti kelas di sebuah badan darul ukuwah khusus untuk saudara baru amat terasa kelegaan dihati, terasa ringan beban ilmu yang hendak dikejar..Di permulaan hari, semuanya nampak baru, dan terasa kekoknya, tapi adalah suatu yang baik dan bonus itu dicatit oleh sang Malaikat kebaikan...insyaALLAH..sebelum ini terasa diri sudah cukup ilmu dicari walau hanya melalui bacaan buku2 agama, tapi hakikatnya terlalu jauh dibelakang teman2 saudara baru yang lain.. hingga terdetik di hati, mampu ke aku melakukannya...bila saat terdengar kata2 seorang ustaz yang merupakan tenaga pengajar di badan itu, dan hati pun terasa lapang, kenapa perlu ada rasa rendah diri, malu dan putus asa dalam mencari ilmu ALLAH..Alhamdulillah..semoga ALLAH permudahkan segalanya dan semoga hanya ALLAH yang membalas segala jasa mereka..

Sedang ALLAH itu memberikan seseorang itu peluang untuk belajar, mempunyai kelapangan masa untuk belajar, menelaah dan memiliki kebijaksanan untuk untuk mencari ilmu ALLAH yang luas dimuka bumi-NYA ini..ilmu itu juga merupakan rezeki yang ALLAH kurniakan..sesungguhnya landasan menuntut ilmu umpama projek sepanjang usia, tanpa ada tarikh luputnya..sehingga kita kembali bertemu sang PENCIPTA..

terima kasih buat https://www.facebook.com/groups/138807316185972/ BADAN KEBAJIKAN SAUDARA KITA,DARUL UKHUWAH BATU PAHAT..
})();